Denna dag har fått mig att ifrågasätta både det ena och det andra.
I morse var vi tvungna att gå upp tidigt. Halv nio mötte vi en reporter från en lokal tidning, som ställde lite frågor.
Vi smet tidigare från reportern för att gå på vår första föreläsningen i "Orbit Shifting Innovation". En mycket avslappnad och smått energisk lärare, som egentligen jobbar med företag, hade en ganska annorlunda föreläsning. Vi snackade mest om innovation, han berättade historier, och vi hade små lekar. Det föreläsningen gick ut på var att vi skulle veta vad innovation är, hur företag gör för att vara innovativa, vad som kan hindra en från att vara innovativ, hur man undviker att fastna i tankemönster med mera med mera. Det var ganska kul faktiskt.
Efter denna kurs hade vi en liten rast.
För att 07:45 börja "Strategic Game Theory for Managers". Det var här jag började tvivla på hur det egentligen stod till med intelligensnivån på denna skola. Igår skrev jag att man skulle ha minst 97% på ett test, det var fel. Det är tydligen 99 komma nånting.
Föreläsningen är en och en halv timme lång.
Föreläsaren säger att vi ska spela ett spel, och visar oss spelreglerna:
- Spelar 1 får 10 st pengar, som han får dela mellan sig och spelare 2.
- Accepterar spelare 2, så får dom det som spelare 1 föreslog, och spelet är slut.
- Accepterar han inte, tas 5 pengar bort. Därefter får spelare 2 dela de 5 kvarstående pengarna mellan spelarna.
- Accepterar spelar 1, får dom pengarna, och spelet är slut.
- Accepterar han inte, får ingen några pengar, och spelet är slut.
Ok, inte direkt raketkirurgi, men när de första två som spelar, utspelar sig följande:
Spelare 1: Jag ger 7 till spelare 2, och 3 till mig.
Spelare 2: Accepterar.
Va? Här har vi en kille som går på en av Indiens finaste business-skola. Hans känsla för förhandling känns lite, vad ska man säga, mindre bra. Hur tänker han liksom, jaja, nog om honom, han hade nog bara en dålig dag.
Ganska snart inser både Stefan och jag att om man behåller 6, och ger 4 till den andre, så borde den acceptera, eftersom han inte kan få mer än fyra, och därför bara kan förlora på att neka.
Till slut är det en som säger 6/4, varpå läraren blir glad, för han tycker det är bra. Det är det bästa man kan välja tycker han också. Fast han säger också att 83% av alla som spelar spelet väljer 5/5.
Det har nu gått 10 minuter av 90. Ok, vi har kommit fram till "rätt" svar, nu kan vi gå vidare med något annat.
Trodde jag iaf... nej, nu ska det diskuteras in absurdum. I 80 minuter kommer folk med dom mest dumma anledningar till att man t.ex. ska behålla 9 och ge 1, "Jo, för om jag bara ger en, så visar jag att jag är en aggressiv spelare, och då kommer dom gå med på att bara få en" var argumentet. Suck. Jag kanske bara är frustrerad över att ha behövt sitta och lyssna på deras skit i 80 min, men om dom här är översta halva procenten smarta människor, så tycker jag just nu väldigt väldigt synd om detta land.